söndag 6 juni 2010

TT har aldrig varit ute i svängen

Läser en artikel i DN med titeln "Rättslig gräns för våldssex prövas". När jag ser en sån rubrik på knuff.se kan jag såklart inte låta bli att klicka på den.

Det visar sig vara ett TT-reportage om en 16-årig tjej som kommit i kontakt med en 32-årig man i Malmö via en "sexsajt". Där menar artikeln att tjejen "på uppmaning av 32-åringen" ska ha skrivit att hon ville bli "utnyttjad, plågad och ordentligt förnedrad". Inget konstigt i det.

Sydsvenskan har en utförligare artikel, som tur är.

Vad jag är konfunderad över är hur man "på uppmaning" av någon kan skriva något i ett meddelande. Är det som i Smala Sussie, där vem det nu är tar en brud bakifrån över ett köksbord och säger "väs att du är sexton!"? Menar TT att hon "på uppmaning" skrev det som han ville att hon skulle skriva, eller fick hon fabulera fritt? Om hon fick skriva själv är det ju standardmall 1A och jag kan inte föreställa mig vilka påtryckningsmedel han kunde ha använt över internet för att få henne att skriva det han ville.

När 32-åringen och 16-åringen till slut träffades, låstes hon in i en hundbur och "fick klämmor fastsatta i brösten". Inga konstigheter det heller i BDSM-kretsar.

Inte så förvånande så fick tjejen blåmärken av detta som upptäcktes av en närstående som då anmälde alltsammans. Tingsrätten kommer nu att ta upp det här målet för att avgöra om hon frivilligt samtyckte till den här behandlingen. Till sin hjälp ska rätten ha en expert på sadomasochism.

"– Nu får vi verkligen kärnfrågan prövad, att i vilken utsträckning kan samtycke utesluta ansvar för våldsamt sex."

Man menar alltså att det rör sig om misshandel, och att lagen inte tillåter misshandel ens om man samtycker. Blogge har föga förvånande skrivit om det här och rundar som vanligt av med en nyrakad bild som gör det NSFW.

Det ska bli rätt intressant att följa det här. Inte minst hur man har tänkt sig att beivra det när det har blivit ett prejudicerande fall. :)

Nu blev jag så sötsugen att jag nog måste baka en kaka eller nåt. Det är problemet med att bo längre ifrån affären än vad orken är stor. Men en kladdkaka kan väl aldrig vara fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar