torsdag 3 juni 2010

Hopplöst out of fashion

En sak jag inte riktigt hade räknat med var att två år på en utbildning där alla går omkring i skaljackor och vattenavstötande byxor och är jävligt friluftsiga av sig skulle ha en förödande effekt på min garderob. Nu när jag har startat eget är det så gott som förbjudet med ett par Lundhags-brallor och en ziptröja från Marmot. Och någon skjorta har jag inte köpt på evigheter.

Dessutom har jag tappat bort strykbrädan så det är ett mindre projekt varje gång jag ska klä på mig. Då hänger jag in en ostruken skjorta i badrummet, duschar i tjugo minuter och låter vattenångan räta ut de jävligaste skrynklorna och drar sedan på mig skjortan, försöker hitta en kavaj som passar hyfsat eller en tröja som inte blir lika skrynklig som Uralbergen när jag har skjorta under.

Jag har väl ett tiotal skjortor så det går ingen nöd på mig, men de har inte strukits sedan trettioåriga kriget och jag har insett att de få plagg jag köpt de två gångna åren är typ underställ, överdragsbyxor, en vindjacka. Det funkar väl om jag som imorgon ska till Torsta lantbruksgymnasium, men det funkar sämre med de möten jag har på eftermiddagen på Miun respektive Östersunds kommun. Att klä sig rätt i konsultbranschen är tydligen inte helt enkelt.

Kanske ska göra som i boken jag köpte (på Ullared om jag inte minns helt fel) som hette Bluffarens guide till Konsultverksamhet. Författaren menade att om man skulle till en bank, kom i en gräll träningsoverall, om du ska på mekanisk verkstad, kom i sidenkostym. Allt för att utmärka dig och visa på en kompetens som inte finns lokalt.

Jaja, det löser sig säkert med det också.

Dessutom har jag varit på föräldramöte på sonens kommande skola. Där kände jag mig också rätt malplacerad i skjorta och kavaj kan jag säga. Östersund är ju skaljacks- och träningsklädsmeckat numero uno. Det kan ha något med att det blåser som en mindre höststorm ute idag. Jag frös som en vinthund på antarktis i min outfit.

Nu ska jag äta tunnbröd med köttbullar och rödbetssallad och ladda inför Eyes wide shut. Det vattnas i munnen på mig som fan redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar