tisdag 17 augusti 2010

Obsession

Jag har fått ett nytt bilnöje. Eller det kanske inte är så mycket ett nöje som en besatthet. Min bil är utrustad med något av det mest primitiva som finns i färddatorväg. Det är till och med så illa att jag tror att "färddator" inte riktigt är rätt ord. Men hur det än är med den saken så har den några finesser som jag har fått en rätt rejäl hangup på. Bland annat en digital mätare av momentan- och genomsnittsförbrukning.

Okej, jag ska inte hyckla med er. Det var alla funktioner som jag har hittat än så länge. Jag har hur som helst inte brytt mig om att leta något mer. Mätaren för momentanförbrukning är nämligen tillräckligt hypnotisk som den är. Jag har gjort det till lite av en sport att försöka köra så snålt som möjligt. Detta innebär att jag sitter med ett halvt öga på den där jävla mätaren hela tiden. Jag kan bara misstänka att jag missar viss vital trafikinformation i processen. Typ mötande trafik.

Det har gått så långt att jag ibland kommer på mig själv med att motorbromsa i nerförsbackar, allt för att mätaren ska stå på det ack så tillfredsställande 0,0 l/100km .. Till mina medtrafikanters förtjusning gör jag det i sån omfattning att de blir tvungna att sakta in flera hundra meter före en korsning, vilket säkert gör stressade morgonpendlare rosiga om kinderna. Fast troligtvis helt utan solsken i blick.

Jag brukar dock komma på mig själv när jag har bilar som ligger bakom att det där uppmuntrar absolut ingen. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om jag retar upp någon, men om de blir så förbannade att de gör en huvudlös omkörning blir det ett helvete att bli av med liket. Det, och att det kommer stå i tidningen att "bilen kom av oförklarlig anledning över i mötande körbana".

Det ser så dumt ut i tryck att jag vill försöka undvika det i möjligaste mån. Jag behöver helt tydligt en annan hobby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar