onsdag 4 augusti 2010

Dagen, så här långt

Har spenderat dagen med att diskutera med en facebook-vän om Sverigedemokraternas politik och var de får sin statistik ifrån. Saken är att mannen är född i Tyskland och bor numera i Sverige, vilket gör att jag får lite svårt att förstå hans position.

Grejen är också att jag gillar gubben och hans stil. Nybliven pensionär och har synbarligen två gånger så mycket tid som oss andra, för jäklar vad han producerar grejer. Och fort går det. Någonstans i diskussionen, när någon före mig pratat om arbetskraftsinvandring, frågade jag om han menade att det är lika "illa" med invandring från närliggande länder som med de flyktingar/invandrare som kommer från Irak, Somalia och Iran. Efter ett tag kommenterade han det jag hade skrivit, men innan jag hann läsa det hade han försvunnit helt från Facebook.

Så fort gick det. Jag hann inte ens konstatera om han blev sur på grund av det jag skrev eller om något som någon annan skrev.

En annan som haft en körig dag är tydligen Sonen. De måste köra slut på honom rätt rejält i skolan, för jag gick ut i köket för att diska upp morgonens disk. Tio minuter senare kom jag in i sovrummet och konstaterade att han sov som en stock. Det förklarar åtminstone varför han var tokgrinig när jag kom och hämtade honom. Eller så var det för att jag hotade med städning som han smög iväg och "somnade". Han är ju smart också, den rackarn.

Får väl se hur vi gör med kvällen. Tänkte att han ska få sova någon timma i alla fall och se om det går att väcka honom sen och trycka i honom lite mat. Sen lär jag vara tvungen att rasta honom duktigt för att få honom i säng igen.

Nåväl, det är ett angenämt problem.

I övrigt håller jag på och läser Svensk Raskunskap av allas vår gammelnazist Herman Lundborg, en gång föreståndare för det prestigefulla Statens Institut för Rasbiologi. Det är en väldigt kortfattad bok som sammanfattar forskningen de höll på med i mitten på 20-talet. Herregud, säger jag bara.. Fast den kommer att göra sig fint på bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar