fredag 27 augusti 2010

hej verkligheten

Varför ska hårddiskar alltid krascha när man har som minst data sparat på flera ställen. Jag fixade iordning min dator för några veckor sedan och har planerat ett tag att kopiera in de viktigaste dokumenten från min externa hårddisk för att ha dubbla uppsättningar av dem. Det har inte blivit av för att jag har skjutit fram det och tänkt att det inte är några problem med det.

Så igår kväll, när jag sitter och kollar på film från hårddisken beslutar den sig för att dö, bara sådär.

Ur tomma intet bara dör den. Ingen förvarning om dåliga sektorer eller att den dör temporärt för att sedan återuppstå. Bara tvärdör.

Nu har jag i och för sig inte testat om hårddisken i sig fungerar i någon annan dator, mest för att jag inte har en dator med SATA-anslutning nära tillhands. Den spinner dock upp bra, och inga klickande ljud hörs, så jag hoppas att det är USB-kontrollern som har gått åt helvete.

Hur som helst så känns det surt. Och jävligt typiskt. Jag har i alla fall hittat en video som visar ungefär hur man kan göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar