söndag 29 augusti 2010

Händelser på ett badhus.

Jag var iväg och simmade lite förut idag. Jag har lovat mig själv att simma åtminstone 1000 meter tre gånger i veckan, får väl se hur bra det går och hur länge det håller. Nu kan ju Sonen simma själv så jag slipper vara orolig för att han ska drunkna så fort jag vänder ryggen till, så vem vet, jag kanske kan få lite "tid för mig själv" som det så vackert heter...

Fast det är inte därför jag är här. Jag tänkte berätta om en rätt rolig grej som hände i bubbelpoolen efter att jag simmat mina 1000 meter. Förutom den skönt stumma och avslappnade känslan som infinner sig i kroppen efter ett sånt pass, så gillar jag att steka på kroppen lite i en av bubbelpoolerna på badet direkt efteråt. När man är mör och fin så gör bubblorna extra mycket verkan. Eller snarare verkan över huvud taget eftersom bubbelpoolerna generellt sett är rätt värdelösa på det där masserandet. De verkar ha skapats mer för att rymma mycket folk än för att ha speciellt mycket kraft i sig.

Hur som helst, jag satt där i godan ro mitt emot en pappa och en mamma som inte verkade känna varandra. Till vänster om mig hängde ett par åtta-tioåriga grabbar på kanten. En av bubbelpoolerna ligger nämligen så belägen att man kan hänga sig upp på utsidan på den från den ganska rejält mycket kallare äventyrsbassängen.

Pappan och mamman engagerade sig måttligt i ett styltigt samtal om barn och bad, sånt som man pratar om med främlingar när man sitter halvnaken i en pool med dem. Pappan sitter till vänster från mitt håll sett och mamman sitter till höger. Han har alltså ansiktet vänt från killarna.

Plötsligt kommer en av hans döttrar, runt 10 år hon också, upp precis till vänster om honom med munnen full av vatten som hon sprutar i ansiktet på sin pappa. Sen sjunker hon snabbt ner igen. Pappan torkar bort det kalla vattnet ur ansiktet och vänder sig mot killarna som hänger på kanten, säkert två meter bort. Han blänger gaaanska surt en lång stund, men vänder sig sedan mot mamman igen.

Dottern kommer upp en andra gång. Samma sak utspelar sig. Hon sprutar vatten i ansiktet på honom som säkert är bra mycket kallare än det han har kring sig, och sjunker blixtsnabbt ner igen. Pappan vänder sig åter mot killarna och man kan se att han formligen kokar inombords. Jag börjar febrilt leta efter popcorn eller vad som helst. Detta är en underbar föreställning.

Pappan väljer dock att räkna till typ 100 och med en blick av is mot killarnas händer, de hänger nämligen nedanför kanten nu, vänder han sig om igen mot mamman, lägger på ett smörigt leende och fortsätter prata.

Dottern smyger sig upp en tredje gång, och sprutar nu ut så mycket vatten hon bara kan hålla i munnen och sprutar hon merparten av vattnet rakt i örat på honom. Ginger snaps. Tooootally.

Högröd i ansiktet och med en imponerande snabbhet ställer han sig upp, vänder sig om och tar två snabba kliv till kanten av bubbelpoolen och börjar bandskälla på killarna som fortfarande hänger nedanför kanten. Stackars jävlar.

Han går på som en rotweiler som förvägrats sin squeaky toy och bakom honom försöker dottern göra sig hörd genom den något högröstade monologen. Killarna ser helt vita ut i ansiktet och jag kan inte förmå mig till annat än att sitta och garva innerligt, trots att jag vet att dom förmodligen lider en aning. "Pappa!" Dottern ropar högre och högre och ger till slut upp ett illtjut för att påkalla uppmärksamheten. Jag skulle inte förvånats om något glas spruckit i det ögonblicket. All verksamhet i hela badet stannar av. Någonstans i cafeterian kan man höra en gaffel falla. Ingen rör sig, inte ens dom som nyss simmade. En och annan fågelholk kan skönjas. En kille som balanserar på en madrass har frusit till is mitt på.

Pappan tystnar, vänder sig om och stirrar på sin dotter som hänger på kanten.
- Det var jaaag, säger hon med rätt ynklig röst.
Pappan, fortfarande lika högröd, men förmodligen av viss skam, mumlar något till killarna och går bort till sin dotter, säger något ohörbart till henne och går upp ur poolen, och rätt in i duschrummet. Alla står fortfarande som förstenade tills dörren stängts. Jag trodde inte att det var möjligt att det kunde vara så tyst. Inte ens bubblorna verkade våga röra på sig. Sen börjar nån att återgå till det de höll på med, men för en kort stund var det frid.

När jag går ut i duschrummet några minuter senare ser jag inte till pappan. Han satt förmodligen och skämdes inne på den låsta toaletten.

Jag duschade, bastade och gick ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar