torsdag 15 juli 2010

Surdeg är för mesar

.. eller åtminstone för de med hushållsassistent och tålamod. Jag har inte orkat skaffa mig något av det. Själv kör jag på filmjölksbröd. Enkelt som fan, bara att röra ihop och smäcka in i ugnen. Nu står det och gräddar i ugnen, lagom till i eftermiddag när det kommer gäster.

Jag har, efter att ha packat upp alla mina köksprylar, knivar, bunkar, slevar och manicker återupptäckt hur roligt det är att laga mat. Att fixa i ordning köttbullar och makaroner är ju inte så jävla upphetsande precis, men däremot att förbereda och tillaga riktig mat, med förrätt, varmrätt och efterrätt efter konstens alla regler, det är ett nöje jag inte unnat mig sedan jag bodde på västkusten.

Jag måste erkänna, jag blev lite inspirerad av Per Morberg häromkvällen. Mycket mer inspirerad än jag blivit av någon tv-kock på mycket länge. Han är så skönt hafsig och godtycklig och det gillar jag. Och när han gör såna här intervjuer (som jag skrivit om förut) kan man ju inte annat än tycka om snubben.

I övrigt är det lite för gott väder idag för att sitta inne och skriva. Så det blir en ny vända med korrekturläsning, planering och upplägg. Det kan man inte ha för mycket av. Kanske.

I övrigt mår jag jävligt bra för er som undrar. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar