fredag 27 november 2009

Uppmärksamhetstorsk

Jag fick idag tillfället att prata lite om min utbildning med några studiebesökande spanska lärare. Jag skulle representera och presentera FL-utbildningen och detta skulle som tur var göras på engelska och inte spanska. När jag kom dit och ställde mig upp för att berätta visste jag inte ens hur jag skulle översätta just FL till engelska. Rektorn hjälpte mig på traven och föreslog "youth leader" vilket jag tacksamt tog emot och använde mig av under resten av föreläsningen. Till mångas förnöjsamhet och skratt.

Döm min förvåning när dessa spanjorer var lärare i Andalucia, där det storsatsas på fri programvara. Runt 300 000 installerade datorer kör Linux och hela utbildningsväsendet brinner av öppen källkod och fri programvara. De kom för att lära av oss och de var på e-learningområdet otroligt långt före oss i Sverige. Det är bara att inse att vi är ett u-land när det kommer till att anamma fri programvara.

Hur som helst så fick jag otroligt mycket beröm av de besökande, fick jag höra av mina egna lärare. När man är en "diamond" då är man väl rätt okej? Jag har nog växt några decimeter sedan nyss. Och ja, jag är en bekräftelsehora när det kommer till sånt jag brinner för. Så slapp ni fundera på det. Och jag är ytterligare ett steg närmare att få material till mitt EU-projekt. Me happy.

I eftermiddag ska vi bada oss skrynkliga och det kändes lite konstigt att inte packa ner sonens badprylar i väskan den här gången. Men det ska bli trevligt ändå. Relaxen är trivsam såhär dags, sägs det.

Imorgon är det skidåkning och trettioårsfest. Hur jag nu ska orka och hinna det på en och samma dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar