onsdag 5 maj 2010

detox

Det finns ju rätt många dieter att följa. LCHF, Atkins, Cambridge, McDonalds, Burger King, Chips&Dip, Frasses, Pizzeria Princess i Lugnvik. Alla har sina för- och nackdelar. Efter att ha inriktat mig på de senare under en längre tid, kände jag att det var dags för en liten omstart. Det går inte att skylla på ont om tid hur länge som helst. Således har det blivit dags för det som tv-kocken Floyd (rest in peace ye olde drunk) beskriver i ett kapitel i sin bok Hangovers: An Authoritative Guide , nämligen Avgiftning.

Antalet metoder för detox är ungefär lika många som antalet glossy-magasin för människor med snippor och det finns en fullständigt rationell förklaring till detta. Alla glossy-magasin med självaktning (och en hel del utan) har haft en artikel, alternativt en artikelserie, om skiten.

Det finns femdagarsprogram, tiodagarsprogram och nylivsstilsprogram som varar livet ut. Alla är olika, alla är lika. Jag slängde en snabb titt på dem och förkastade dem rätt fort. Orka, liksom.

Istället har jag tre grundregler:
  • Inget animaliskt
  • Inga tillsatser
  • Inget socker eller salt
Jag ska köra detta till på fredag när jag hämtar Sonen. Efter tre dagar har jag tryckt i mig otroliga mängder frukt och grönsaker, rätt ansenliga mängder nötter och fröer, har bälgat i mig sju liter äpple- och apelsinjuice (inte samtidigt) och druckit sjuka mängder vatten.

Att det är big business med hälsa (eller "hälsa") är något som kan bekräftas av mina kvitton. Det börjar hända rätt intressanta saker med kroppen och i den. Och en sprängande huvudvärk har suttit som en smäck de senaste 72 timmarna. Typ. Trots att jag dricker minst fyra liter vatten om dagen.

Mitt humör har inte provats de senaste tre dagarna, men jag känner mig ganska balanserad, något som jag inte trodde när jag började. Jag lär väl i och för sig få i mig nog med fruktsocker via juicen.

Jag känner mig mycket piggare och gladare. Det finns det i och för sig flera anledningar till än maten. Intelligensen är det lite sämre med. Det finns det förvisso också flera anledningar till än maten.

And now for something completely different:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar