tisdag 23 februari 2010

OS-insomnia

Lagom till OS har jag drabbats en aning av sömnlöshet. Det kan förvisso ha lite att göra med att jag snart ska pitcha mitt livs idé och att jag är spänd för den sakens skull. Jag är iofs rätt tacksam för att det är nu, och inte för några veckor sedan när det bara fanns skit att se på tv. Sonen sover däremot som en stock som vanligt. Eftersom jag behöver lite material till min budgetplan så springer jag upp någon gång i timman och kollar till MSN/Jabber om jag fått något från min kära kollega i Skövde, något mail eller vad som helst. Men icke. Det håller mig också vaken.

Igår vägrade dessutom bilen att starta. Den hade stått still i tre dygn i mellan -20 och -30 grader, så det var helt omöjlig att få igång den innan batteriet sa tack och hej. Så det blev en promenad till skolan och tillbaka för att hämta en batteriladdare. Inget fick jag gjort heller. Jag skulle byta bakljus på bilen, städa ur den från skidprylar, hämta en pryttel jag måttbeställt till videokameran och vara på ett möte på biblioteket. Inget av det blev det.

Till råga på allt så har kallvattnet i kökskranen frusit, så där kan jag bara köra varmvatten. Istället står det en fläkt under sinken och brummar konstant, för att som genom ett mirakel värma upp kallvattensröret såpass att isklossen smälter (var den nu sitter?) och vattnet börjar rinna igen. Fan tro't.

Även detta håller mig mer än lovligt vaken, även om själva ljudet är sövande så det räcker. Jag funderar på att tillämpa det gamla klassiska knepet som jag fick mig till livs en gång för några år sen, av en upphovsman som ska förbli anonym. "Det är bara att gå ut på en lång jävla promenad precis innan läggdags, gå in, äta dig mätt, dricka varm mjölk, runka så in i helvete och lägga dig och lyssna på en ljudbok. Funkar varje gång."

Tills jag undersöker det alternativet är jag tacksam för att det är OS och inte Days of our lives-maraton på nätterna. Synd bara att det var isdans och damishockey inatt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar