onsdag 15 juli 2009

Övervakad

Det mest irriterande när man går i den här staden där det bor mellan 8 och 14 miljoner invånare beroende på hur man räknar, är alla övervakningskameror. I varenda gathörn, i varenda tunnelbanetrappa, i varje skrymsle finns det oftast en hel klase med cctv-kameror som pekar åt några olika håll. Man räknar med att det finns runt 4,2 miljoner stycken bara i Storbritannien.

Det finns till och med mobila enheter som kör omkring med kameror på taket för att kunna ställa sig på ett tillfälligt ställe, som igår när vi gick förbi Portobello Market i Notting Hill. Och ändå är det inte bevisat att de stoppar brott. De bara flyttar brotten till andra ställen, men inte alltid. 7 juli 2005 är ett bra exempel på det. Själv känner jag mig utsatt på vilket sätt man än vänder och vrider på det.

Om fyra timmar går flyget. Jag får skriva mera sen när vi kommer hem, helt enkelt. Nu är det dags att väcka, duscha och äta frukost. Och jag måste skaffa mig en sånhär ultraportabel minilaptop. Fast inte med Windows XP då förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar