tisdag 31 maj 2011

Sista natten

Det här är den absolut sista natten i huset. Hädanefter kommer jag att bli en stadsbo. Det är med blandade känslor som jag sätter mig i en lägenhet igen. Jag är ju ingen påta-i-trägårn-kille och är väl inte överdrivet förtjust i att klippa gräs, men att varje morgon vakna och ha utsikt över fjällen, Storsjön och nejderna är en ganska rejäl ynnest. Något jag säkert inte kommer att uppskatta till fullo förrän jag har mist det, som med allt annat. ;)

Det finns visserligen en hel del jag inte kommer att sakna också, så det lär väl väga upp. Som att skotta sig ner till vägen efter en rejäl snöstorm, att ha en överdrivet nyfiken granne som inte verkar ha lärt sig att knacka på innan han kliver in, etc. Det är tydligen så man gör på landet här uppe.

Jag har varit sjukt stressad den senaste tiden. Sömnen har inte direkt varit långvarig. Den är det fortfarande inte, just idag. Men jag kom till ett beslut igår som gjorde ganska mycket för stressnivån. Min mor med sambo skulle komma upp i helgen och hälsa på. Lägenheten ser fortfarande ut som ett bombnedslag och jag har oroat mig rätt rejält över om jag skulle hinna att färdigställa den. Eller snarare, jag har varit rätt säker på att jag inte skulle hinna det. Så nu har jag avstyrt besöket och så fort jag gjort det så släppte en rätt rejäl sten från hjårtat. Nu kan jag bygga i lugn och ro hela helgen istället för att behöva vara en god värd. Som jag ändå bara skulle orka vara i max tre dagar.

Men som väntat var det inte lätt att säga nej. Hjälpsamma som dom är ville dom komma upp och hjälpa till så att det går fortare. Och visst, det hade väl varit ett alternativ, men däremellan hade jag förmodligen gått bananas. Så trots att jag numera är så gott som arvlös känns det ändå bättre. Eller nåt.

Nu ska jag försöka sova en stund till. Har hittat en perfekt ljudbok som jag brukar somna ifrån efter max tio minuter. Tomas Bolme är teh shizz.

Ibland, eller ja, egentligen bara just nu, undrar jag lite varför man castade Lennart Swahn som John Blund. Inte direkt någon sövande röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar