fredag 29 januari 2010

Shoot me, I have bad genes


Jag gör inget anspråk på att ha någon större insikt i vargdebatten. Men jag har ändå några invändningar jag känner att jag skulle kunna komma med, utan att göra bort mig alldeles. Det sägs att den svenska vargstammen har degenererats på grund av inavel. Detta ska man få bukt med genom att skjuta av några individer för att få nytt blod.

Men det verkar inte precis som man gjort någon större urskiljning av vilka vargar som faktiskt bär spår av inavel, utan man har helt enkelt bestämt att jägarna får använda sitt eget omdöme. Jägare. Omdöme. Här ska si och så många vargar skjutas av. Ser ni en varg, skjut den. Inte söv ned den, ta cellprover på den, förse den med sändare eller vafansomhelst och sedan avliva den. Nej nej. Skjut först, fråga sen.

Jag har alltid tyckt att Andreas Carlgren verkat tillhöra begåvningsreserven. Jag har inte hört mannen fälla en enda kommentar som jag känt att "jo men det här verkar faktiskt vettigt". Men det här initiativet måste ändå ta priset som det mest oövertänkta.

Hittills, kanske ska tilläggas.

Det kanske har att göra med att riksdagsledamöterna tydligen får fina privatlektioner inför jägarexamen i källaren på Riksdagshuset. Av jägareförbundet, no less.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar