måndag 17 september 2012

webshopping

Har äntligen fått tummen ur att beställa en kamera. Jag hittade en på prisjakt som jag ville ha, funderade på att köpa objektivlöst men kom fram till att det nog är bra att ha ett kit-objektiv också. Även om det är lite sådär halvkasst så är det bättre än inget. 

Jag hade en fundering på att köpa en värstingmodell med fullformat och allsköns grejer. Men så kom jag fram till att det är bättre att lägga pengarna på bra gluggar än att kasta bort pengarna på huset.

Medan jag sitter där och bläddrar runt hittar jag ett deal som ligger ca 2500 spänn under normalpris. Blir lite lätt exalterad. Snabbt som ögat går jag in och dubbelkollar. Jo, på bilden är det rätt kamera, rätt objektiv. Jag lägger i varukorgen. Fortfarande allt okej. Påbörjar beställningen. Får beskedet att jag inte har tillräckligt hög kreditgräns. Ringer till bolaget. Frågar specifikt om beställningen, men hon som hjälper mig med en kredithöjning och gör en kreditupplysning vet inget om varan. Hon kopplar mig till beställningsavdelningen så att jag ska kunna ställa frågan där. När jag börjar är det sjutton i kö. När jag ger upp är det 72. Skulle börjat ana oråd där. Ger upp efter tjugo minuter.

Slänger iväg beställningen. Får orderbekräftelse på mailen. Rätt kamera. Fel objektiv. Plötsligt blev en otroligt bra deal till en något överprissatt deal. Ringer kundtjänst igen. Efter trettio minuters väntan och en halv hamburgare i vrångstrupen kommer jag fram. Jag säger att om det är enligt webbshoppen så är jag intresserad. Är det enligt orderbekräftelsen är jag det inte. Hon kan inte svara på hur det förhåller sig, men lovar att skriva en notering i ordern att jag har beställt vad som stod på webbshoppen, inget annat. 

I skrivande stund är det kamerakit jag beställde bortplockat från webbshopen och kan inte återfinnas. De har inte ens modellen kvar i listan, med eller utan objektiv. Ska bli spännande att se vad som faktiskt levereras framåt fredag.

Som tur är har jag både skärmdumpar och PDF-utskrifter för att backa upp mina påståenden och min beställning om det skulle bli något tjafs.

I värsta fall får jag väl returnera varan till en kostnad av 40 spänn. 

Det är ju som bekant två chipspåsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar