söndag 12 april 2009

Update

Idag har sonen varit på sitt allra gosigaste humör. Inte ett gnällande har hörts och han har varit kramig och allmänt underbar från tidig morgon till sena kvällen. Vi inledde med bad i hotellpoolen och vattenläget ser lovande ut. Ända tills han börjar paniksimma i alla fall. Sen blev det Jamtli och utställningen om jordens inre, vilket inte direkt slog an några djupare strängar hos sonen. Eller hos mig för den delen.

Men vi satt igenom bildspelet om samerna, satt inne i kåtan och grillade lite scones på den kalla fina fejk-eldstaden, kröp i rävgryten och klättrade på klätterväggen.

Sen gick färden vidare ut i vädret för fika. Efter det blev det som vanligt lek i båten och efter en halvtimma där gick vi vidare mot djuren. Sonen var djupt fascinerad av den tre veckor gamla kalven, av jämtgetterna och av hönsen. Djupt (nåja) inne i skogen hittade vi en vinterkåta där vi gick in. Det var lite blött och snöslaskigt på golvet, säsongen har ju inte dragit igång än. Sonen gav ytterligare prov på sin teknikskadade läggning:

- Här vill jag bo.
- Ja, vi kanske kan bo i en sånhär till sommaren?
- Mmm, det hade varit kul. Nu ska vi titta på tv.
- Jag tror inte att vi kommer att hitta en tv här inne.
- Nä, den var ju trasig. Vi måste på affär'n och handla laga-grejer.

Jag blir lite sugen på att som ett experiment bo med honom i några veckor på något primitivt ställe, i tält eller i tältkåta, utan el, affärer och andra bekvämligheter. Men han kanske bryter ihop fullständigt...

Efter fyra timmar där, alldeles för lite sömn och en söndagspizza senare är jag måttligt sugen på att sätta mig och skriva kursmaterial. Jag tror att jag lägger mig på sofflocket en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar