måndag 13 april 2009

My hero

Jag har precis sett klart på "The US vs. John Lennon". Jag vet ju att han var fredsaktivist och sådär, flummade på med Yoko Ono och rökte både det ena och det andra. Men jag har egentligen inte läst på speciellt mycket om vad han åstadkom, men bilden som växer fram genom den här dokumentären är mycket mer intressant än jag trodde.

Lennon hade nog det klaraste patos jag sett hos någon artist över huvud taget, och han utnyttjade verkligen sin berömmelse för att nå ut med sitt budskap. Och hans pengar gjorde också sitt till, såklart. Som den annonskampanj han bekostade ur egen ficka som spreds över 8 världsstäder.

Jag är djupt imponerad över den målmedvetna kamp han förde, det enkla budskap som han gav och den insats han gjorde för att fightas mot vietnamkriget. Hur ett budskap om kärlek och fred nu kan vara så farligt att han faktiskt fick halva FBI med J Edgar Hoover i spetsen, efter sig.

Cool snubbe, liksom. Se dokumentären.

1 kommentar: