lördag 4 april 2009

Breakthrough 3

And the hits just keep on coming. I morse när jag och sonen var i gympasalen för att spela badminton och klättra på klätterväggen stod han och funderade på vad en viss knapp var till för. Han frågade mig och jag sa att han får försöka läsa sig till vad det är.

- Vad är det där för bokstav?
- E!
- Njae...
- F!
- Japp. Och den där då?
- L!
Sen pekade jag på nästa.
- Ä!
Och nästa.
- K!
.. och nästa.
- T!
- Hur låter det då?
- Äää..
- Nej, den här låter fff..
- fff... lll... äää... Khh.. Thhu...
- Säg det lite snabbare...
- f.. l.. ä.. k.. t.. FLÄKT!

Ganska nöjd med sig själv tryckte han på knappen och satte igång fläkten som ventilerar gymnastiksalen och omklädningsrummen.

- Vad är det som låter?!
- Vad tror du att det är som låter?
- Det är nog fläkten.

Det verkar ha varit starten på något stort, för det ryktas om att han har läst någon atlas från pärm till pärm och ljudat ortsnamn hela kvällen. Ett intresse som möjligtvis kan ha väckts förra gången vi åkte upp till Bydalen och vi följde kartan hela vägen hemifrån och dit. Sidan 103 i Kungliga AutomobilKlubbens stora atlas var vältummad den åkturen. Det finns dokumenterat på film på det vanliga stället. Det är ganska coolt när det bara kommer sådär. När det liksom lossnar och kunskapen bara finns. Såhär låter bokstäverna och när man sätter ihop dem så blir det ord som låter såhär.

Jag tror detta är en brytpunkt. Med lite tur kommer han att kunna läsa sina egna godnattsagor om ett tag. ;) Fast godnattsagorna är så mysiga så dem skulle jag inte vilja byta bort för allt i världen. Det kan bara bli lite tradigt att läsa "Kalle Bromsvagn hoppar av" för hundrafemtiofjärde gången...

2 kommentarer:

  1. "Det finns dokumenterat på film på det vanliga stället" ? (utveckla)

    SvaraRadera
  2. Det finns på en videosajt nära dig. Jag mailar detaljer. :)

    SvaraRadera